Sök i den här bloggen

Translate

söndag 18 februari 2018

"Ur askan i elden" av Peter Robinson (originaltitel: "Gallows View")

"Ur askan i elden" är den allra första delen i Peter Robinsons serie om Alan Banks. Den har aldrig tidigare getts ut på svenska och jag har inte heller läst den på engelska. Eftersom jag är mycket förtjust i den här serien (med något undantag) så ville jag absolut läsa den, men jag var fundersam på om jag "visste för mycket" för att kunna göra det. Jag har ju trots allt läst de senaste 16 delarna i serien... Det gick dock väldigt bra att börja från början och jag tycker att det är en helt okej deckare. Kanske inte den mest spännande, men med tanke på att det är Robinsons första bok så är det definitivt bra.

Kommissarie Alan Banks har tillsammans med sin fru Sandra och deras två barn precis flyttat från London till Eastvale i Yorkshire. Han ser fram emot ett lite lugnare arbetstempo men snart har han fullt upp med en inbrottsvåg som drabbar äldre personer och en fönstertittare som skrämmer kvinnor då han tittar på dem när de klär av sig inför natten. När en 87-årig kvinna hittas död i sitt hem efter ett inbrott får det fallet en helt annan innebörd. Alan har fullt upp och hans intendent bestämmer att de ska ta in den vackra, skickliga och intressanta psykologen Jenny Fuller som hjälp i fönstertittarfallet.

"Ur askan i elden" utkom på engelska 1987 och det märks naturligtvis i handlingen där avsaknaden av modern teknik kanske sticker ut mest. Nu är inte det något som stör så jag rekommenderar den till alla som gillar engelska deckare. Jag kan nästan lova att den kommer ge mersmak på den här serien, om ni inte redan är fast i den.

"Ur askan i elden" finns också som ljudbok. Den är 11 timmar och 5 minuter lång och uppläst av Tomas Bolme.

Jag har som sagt läst alla böcker i den här serien som getts ut på svenska, men många av dem innan jag började blogga. Titlarna nedan kan ni dock läsa om ifall ni klickar på dem för de har jag läst efter att jag startade min blogg.

"Mörkrets alla färger" (serien om Banks)
"Bad boy" (serien om Banks)
"Roten till det onda" (serien om Banks)
"I mörkret skugga" (serien om Banks)
"Revolutionens barn" (serien om Banks)
"Själens dunkla rum" (serien om Banks)
"När musiken tystnar" (serien om Banks)
"Skuggan av tvivel" (serien om Banks)
"Skuggor på vattnet och elva andra berättelser"
"En förgiftad man"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar