Sök i den här bloggen

Translate

måndag 15 april 2019

"Arvet" av Yrsa Sigurðardóttir (originaltitel: "DNA")

Jag vill börja med att tacka HarperCollins Nordic för den här boken!! Jag blev riktigt glad när den och en annan bok (som jag snart ska läsa) dök upp förra fredagen! 😀 Och nu när jag läst "Arvet" av Yrsa Sigurðardóttir är jag ännu gladare för det här är en väldigt spännande och fängslande bok som jag är rädd att jag skulle ha missat om den inte hade dykt upp i brevlådan. Intrigen är jättebra, karaktärerna intressanta och helheten blir alldeles lysande. Eftersom "Arvet" är första delen i en serie om barnpsykologen Freyja och polisen Huldar så glädjer jag mig nu åt att jag kommer att få läsa mer om dem!

En kvinna mördas i sitt hem i Reykjavik. Det mördaren inte vet är att hennes sjuåriga dotter befinner sig i samma rum under mordet. Flickan är med andra ord det enda vittnet till dådet. Hon är mycket traumatiserad och polisen Huldar behöver hennes vittnesmål. Till sin hjälp tar han barnpsykologen Freyja och hennes team på Barnahuset. De får inte mycket ur flickan, men en sak berättar hon. Mördaren sa att han har en kvinna till att hämnas på. Nu gäller det att hitta mördaren innan han hinner mörda igen. Huldar och Freya har haft ett anonymt one night stand tidigare och deras samarbete är allt annat än smärtfritt, men de måste försöka hitta ett sätt att jobba tillsammans. Ungefär samtidigt som mordet sker börjar en radioamatör motta underliga meddelanden som verkar ha en koppling till den döda kvinnan, men också till honom själv. Vem är det som kontaktar honom och varför?

Nu när vi är inne i påskveckan så tycker jag att det passar alldeles utmärkt att göra som norrmännen och gå helt upp i påskekrim 🐣 "Arvet" är en alldeles utmärkt bok att läsa eller lyssna på nu. Och som tur är (för er som hellre lyssnar) finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Gunilla Leining och den är 12 timmar och 57 minuter lång.

1 kommentar:

  1. Lagd i kön! Får nog lyssna på denna i helgen!
    Glad påsk(krim)!

    SvaraRadera