Sök i den här bloggen

Translate

söndag 27 oktober 2019

"I dödens tjänst" av Linda Sundgren

Våren 2018 lyssnade jag på första boken i Linda Sundgrens serie (Vaxholmsmorden) om Angelica Moe, "Ondska utan ånger", och den lämnade mig med en känsla av mersmak. Nu har jag lyssnat på den andra delen, "I dödens tjänst", och den kanske faktiskt är snäppet lite bättre. Jag tycker att intrigen har betydligt mer nerv den här gången och karaktärerna växte lite hos mig.

En kall novembermorgon hittas läkaren Torsten Bredvinge död i sin säng i villan på Resarö. Polisens efterforskningar visar att det handlar om mord. Utredningen leder till att flera hemligheter kommer fram och sanningen om den avlidne kommer som en chock för den nyblivna änkan. Samtidigt försöker Skärgårdstidningens redaktör, Angelica Moe, ta reda på vad som gick snett när en ung man avled under en operation. Ingreppet utfördes vid Karolinska universitetssjukhuset, samma sjukhus som den mördade läkaren arbetade på. När Angelica gräver i dödsfallet visar det sig finnas fler oväntade och oförklarliga dödsfall i samband med andra operationer. Kan det finnas någon koppling mellan dessa dödsfall och mordet på doktor Bredvinge?

Jag gillar att läsa eller lyssna på höstböcker på hösten och att handlingen i "I dödens tjänst" ramas in av höstrusk gjorde bara upplevelsen ännu bättre. Ljudboken är uppläst av Gunilla Leining och den är 8 timmar och 1 minut lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar