Sök i den här bloggen

Translate

söndag 13 oktober 2019

"Nattspår" av Karin Aspenström

Det här var en liten chansning jag gjorde när jag skulle välja en ny ljudbok att lyssna på och det blev en riktig fullträff! Jag tycker att "Nattspår" är en spännande och intressant historia som jag varmt kan rekommendera till kalla och mörka höstdagar 🍁🍂 Storyn är välskriven och den överraskar lite, vilket jag gillar. Ljudboken är uppläst av Ludvig Josephson och den är 5 timmar och 54 minuter lång.

Författaren Kaj Lomme anklagas för att vara rasistisk vilket gör att han skriver ett inlägg på sin blogg där han tydligt försvarar sig mot detta. Inlägget får genast kommentarer från högerextrema och det hela urartar så mycket att han till slut bestämmer sig för att fly huvudstaden genom att köpa ett förfallet hus i det lilla samhället Svartbol, djupt inne i de värmländska skogarna, och flytta dit. Känslan av att vara iakttagen kommer omedelbart i det nya huset. Det verkar som om någon av de som tidigare bott i huset vill honom något. I väggarna hittar han brev och anteckningar från en höst i slutet av trettiotalet då en tragisk händelse ägde rum i byn. Men var allt verkligen så som man trodde då eller är sanningen en helt annan? Kaj får ett mysterium att lösa och det blir allt annat än ofarligt för honom själv...

"Nattspår" var min första bekantskap med Karin Aspenström men definitivt inte min sista. Jag gillar hennes sätt att berätta och jag hoppas att fler av hennes böcker kommer att fängsla mig lika mycket som denna gjorde.

2 kommentarer:

  1. Åh en författare jag missat! Måste lyssna på denna jag med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får gärna berätta om du också gillar den :)

      Radera