Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 22 juli 2020

"Där kräftorna sjunger" av Delia Owens (originaltitel: "Where the Crawdads Sing")

Wow! Jag är fullständigt golvad av den här boken... det är nästan så att jag saknar ord. "Där kräftorna sjunger" är en underbar, gripande och fascinerande bok som innehåller både det vackraste och det fulaste med mänskligheten och naturen. Jag var så säker på att den här boken inte skulle vara något för mig, men valde den ändå eftersom utbudet just nu kändes tunt och eftersom den är så omskriven och omtalad. Och vilken tur - för annars hade jag inte fått ta del av den här storyn och det hade varit en stor förlust för mig. "Där kräftorna sjunger" hamnar på listan över favoritböcker någonsin och det är definitivt en fullpoängare betygsmässigt. 

När Kya Clark var i sjuårsåldern hade hon lämnats totalt ensam i träsket utanför en liten stad vid North Carolinas kust där hon levde med sina föräldrar och syskon. En efter en hade familjemedlemmarna gett sig av. Sist kvar var pappan men hans ondska var också orsaken till att mamman och syskonen gav sig av. Nu lever hon ensam och i samspel med naturen. Byborna kallar henne Träskflickan och har i många år spridit elaka rykten om henne, men en vän har hon. Tate som är en av hennes bröders gamla kompisar. Han lär henne läsa och när de blir äldre blir de förälskade. Men Tate ska till universitet och när han också försvinner börjar en en stilig quarterback uppvakta Kya. Några år senare kommer den killen att hittas död och Kya blir misstänkt för mordet på honom...

Jag kan bara uppmana precis alla att läsa eller lyssna på "Där kräftorna sjunger" av Delia Owens för det är en mycket stark och välskriven historia som inte släpper taget om dig ens när boken är slut. Jag sträcklyssnade på den tills öronen värkte, men det gick helt enkelt inte att sluta. För min del är detta årets (hittills) bästa bok 🧡

Ljudboken är uppläst av Anna Maria Käll och den är 11 timmar och 49 minuter lång.

1 kommentar:

  1. Fantastisk bok. Bästa jag läst på länge. CK

    SvaraRadera