Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 29 juli 2014

"Dykaren" av Håkan Östlundh

Nu har jag gett mig på att läsa ifatt nästa svenska deckarserie. Jag har tidigare läst två av böckerna i Håkan Östlundhs serie om polisen Fredrik Broman (dem kan ni läsa om om ni klickar på titlarna nedan). "Dykaren" är den andra delen och den är mycket bra och spännande, precis som de två andra jag redan läst. Östlundh berättar på ett fängslande sätt som gör att man bara vill läsa vidare.

Den 24-åriga Jenny Lundgren plågas av drömmar som hon tror är minnen från hennes barndom. Drömmarna är så hemska att hon känner sig tvungen att kontakta polisen och berätta att hon tror att hennes pappa mördade en ung kvinna då Jenny var ca sju år. Pappan är lastbilschaufför och hon brukade ibland följa med honom då han hade körningar till olika länder i Europa. Fredrik Broman och hans kollegor får en tuff uppgift i att försöka ta reda på om det är riktiga minnen som plågar Jenny. Strax efter Jennys anmälan hittas en dykare död i ett vattenfyllt kalkbrott. Först tror polisen att det hela är en olycka men det visar sig att dykaren mördats och detta gör att resurserna omfördelas och mordutredningen tar en del fokus från Jennys minnen. Men båda fallen för poliserna bakåt i tiden och mörka hemligheter börjar sippra fram.

"Dykaren" rekommenderas varmt! Jag är mycket förtjust i den här författaren och den här serien. Jag har köpt alla böckerna förutom den sista som nyligen kom ut. När jag läst ifatt dessa ska jag ge mig på även den och den boken är också den avslutande delen. Jag har tidigare läst nedanstående böcker av Östlundh:

"Släke" (första delen)
"Laglöst land" (sjätte delen)

1 kommentar: