Sök i den här bloggen

Translate

fredag 25 juli 2014

"Andra andningen" av Sofie Sarenbrant

Semestertider och förhoppningsvis kommer jag att hinna läsa mycket under ledigheten! Jag började med att läsa "Andra andningen" av Sofie Sarenbrant. Den får godkänt av mig men den är inget extraordinärt. Det som gör den lite speciell är att handlingen utspelar sig under en dag. Visst är det lite tillbakablickar i vad som hänt tidigare så att läsaren ska förstå vilka karaktärerna är och vad som händer och varför, men annars så händer allt under några timmar.

Startskottet för Stockholm maraton har nyss gått av men för en manlig deltagare tar det abrupt slut strax därefter då han faller ihop. I läkartältet kan man konstatera att han stuckits med ett vasst föremål och mannen avlider. Detta är bara början på en mardrömsdag för alla. Inte nog med att det bara är 4 grader varmt och regnar utan någon som springer loppet är också en mördare. Medan löparna försöker utstå vädret och den påfrestning loppet är för kropp och hjärna kämpar polisen tillsammans med arrangören för att hitta förövaren innan loppet är slut. När sedan ännu en av löparna hittas mördad skärps läget ordentligt...

Detta är den fjärde boken av Sarenbrant som jag läst och jag tycker att de håller ungefär samma klass allihop. De är inte jättebra men ändå vill man läsa vidare och se vad som händer. Nedan kan ni läsa om de tre tidigare böckerna.

"Vecka 36"
"I stället för dig"
"Vila i frid"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar