Sök i den här bloggen

Translate

söndag 13 juli 2014

"Dödsstigen" av Sara Blædel (originaltitel: "Dødesporet")

Detta är den andra boken av Sara Blædel som jag läst. 2012 läste jag "De bortglömda" och klickar ni på titeln kan ni se vad jag tyckte om den. Skillnaden mellan den och "Dödsstigen" är att jag tycker att den senaste av böckerna börjar bättre och tar fart redan från början. Även om jag känner att storyn, enligt mig, är lite osannolik så blir jag underhållen genom hela boken och det är spännande nästan hela tiden. Jag läste ut boken på en dag och det är enligt mig ett betyg på att den är bra och dessutom lättläst.

En femtonårig pojke har försvunnit och fallet hamnar på kriminalinspektör Louise Ricks bord samma dag som hon kommer tillbaka från en tre veckors lång sjukskrivning som upplösningen på hennes förra fall ledde till. Återigen får hon bege sig till sina barndomstrakter. Letandet efter pojken leder genast till att Louise och hennes partner får upp spår efter honom, men fallet tar en brutal vändning då de hittar tre unga kvinnors döda kroppar. Vad är det som pågår i bygden och vilka hemligheter döljer dess invånare?

Jag tycker att "Dödsstigen" är läsvärd och rekommenderar den trots att jag känner en liten tvekan när det gäller själva intrigen. Men vad vet jag, det kanske finns många där ute som bekänner sig till den gamla asatron. Detta är i alla fall den andra boken på kort tid som jag läser som baserar sig på just den. I slutet av juni läste jag "Den inre kretsen" av Marie Jungstedt och även den handlade om detta tema.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar