Sök i den här bloggen

Translate

måndag 15 december 2014

"Svarta änglar" av Rebecca Chance (originaltitel: "Bad Angels")

Vad händer då en oligark i exil i London bjuder in sina fotbollsspelare med respektive, en skådespelerska vars karriär havererat, en lönnmördare som vill byta liv, en bordellmamma och hennes flickor samt några landsmän från Ryssland på en storslagen julfest? "Svarta änglar" är en bok som har lite för de flesta! Den har drama, kärlek, sex, intriger och lite spänning! Utöver det så är den också rolig! Det är inte en bok i min normala genre utan jag köpte den främst för att den utspelar sig över jul och nyår och passar bra in på mitt nuvarande vintertema. Jag tycker faktiskt att den är ganska charmig och jag gillar Rebecca Chances sätt att berätta storyn, vilket hon gör genom att växla mellan de olika karaktärernas perspektiv på händelserna. Kapitlen är döpta efter den person som berättar just den delen av storyn.

Melody är skådespelerskan som sökte lyckan i Hollywood men floppade och nu är tillbaka i London. Hon återhämtar sig efter skönhetsingrepp på lyxiga Limehouse Warf. Hon vill få tillbaka sin pojkvän och sin karriär. Där bor också Jon som varit yrkesmördare och nu vill byta livsstil. Även han återhämtar sig efter plastikoperationer som ska förändra hans utseende. Överst i huset bor oligarken Grigor som älskar julen. Därför bjuder han in landsmän och fotbollslaget han äger på julfest. Han bestämmer sig också för att bjuda in de andra som bestämt sig för att stanna i huset under julen och det är Melody, Jon och en japansk familj. För att det ska finnas något för alla så köps det in julklappar och beställs prostituerade. Grigors blivande exhustru bestämmer sig för att våldgästa festen men först efter att hon bett Jon mörda hennes man innan skilsmässan är ett faktum. Så kanske är det inte så konstigt när partyt urartar...

Jag tycker att "Svarta änglar" är läsvärd, trots att det inte är någon deckare. Den är underhållande, rolig och trots att allt är ganska överdrivet så finns det igenkänningsfaktorer i berättelsen. Jag tror att jag kommer läsa mer av denna författare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar