Sök i den här bloggen

Translate

söndag 21 december 2014

"Ensamfjäril" av Gabriella Ullberg Westin

Det här var en spännande bekantskap! Jag ska erkänna att enda skälet till att jag köpte boken beror på att handlingen utspelar sig över jul och nyår och att jag var på jakt efter just sådana böcker. Men jag tycker nog att jag gjorde ett hyggligt bra köp. Jag blev också lockad av att storyn utspelar sig i Hudiksvall, där jag bodde i ett par år. Gabriella Ullberg Westin har skrivit en erotisk deckare och visst märks det att det att författaren är ny men det är ändå relativt bra och jag tror att fortsättningen kommer att bli ännu bättre. Det står, i författarens tack, att boken är fiktion men jag tror nog att verkligheten har inspirerat till boken -  bygdens son som blev fotbollsproffs, han har varit proffs i Italien och han anordnar kändismatcher på en lerig åker utanför Hudik... Jo då, det känns igen!

Det är julafton och Måns Sandin, f.d. fotbollsproffs, har lämnat familjen för att åka och handla lite. Det är meningen att han ska komma hem efter Kalle Anka och då som tomte. Men när tomten knackar på så är det inte den snälla tomten som frun Henna och barnen väntat på som står där. Det är ondskan själv, utklädd till tomte, som mördar Henna. Måns Sandin blir naturligtvis misstänkt för dådet och den hemvändande polisen Johan Rokka får fallet på sitt bord. Ledtrådarna leder bl.a. till Florens där Måns nyligen var proffs. Det finns också mystiska telefonnummer som poliserna har svårt att spåra. Rokka börjar förstå att Sandin kanske inte kände sin fru så väl som han själv och andra trodde. Det verkar finnas en del svarta hemligheter i Hennas förflutna.

"Ensamfjäril" är en bra debut och jag tycker att man ska läsa den om man gillar deckare med erotiska inslag. Jag tror nog att jag kommer läsa fortsättningen för det känns som att det kommer att komma en sådan...

Bokens trailer:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar