Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 4 december 2014

"Sonen" av Jo Nesbø (originaltitel: "Sønnen")

Det går inte att bli besviken på en bok av Jo Nesbø! "Sonen" är ännu ett bevis på det och eftersom jag tycker att den är så bra så passar jag på att utnämna den som ett julklappstips till alla deckarälskare! Trots att det finns likheter med Harry Hole-serien så känns det ändå nytt och intressant. Intrigen är mycket bra och spännande och för mig var detta en bladvändare!

Sonny Lofthus, professionell syndabock, har suttit på Norges mest flyktsäkra fängelse i tolv år då hans liv tar en plötslig vändning. Sonnys pappa var en av de bästa brottsutredarna när han enligt utsago tog sitt liv. Han efterlämnade ett brev där han erkände att han tagit mutor och sett mellan fingrarna då det gällde de värsta brottslingarna. Sonnys liv rasade samman och han började med droger och det är därför han genom åren erkänt andra människors brott mot dagliga doser av heroin. Men så kommer dagen då en medfånge berättar att faderns självmord inte var något självmord och Sonny bestämmer sig för att fly och utkräva hämnd. Listan på personer som han anser ska betala är inte kort...

"Sonen" är absolut läsvärd och jag rekommenderar den varmt! Jag gillade Harry Hole-serien också och jag kommer absolut att hålla ögonen öppna efter fler böcker av denna författare! Han är en av de bästa!

Piratförlagets trailer för boken:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar