Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 1 november 2018

"Himmelskriket" av Mons Kallentoft

"Himmelskriket" är den tolfte delen i serien om Linköpingspolisen Malin Fors. Jag har läst hela den här serien och det är oftast en positiv upplevelse, men efter förra boken så var jag lite besviken och hoppades därför att den här boken skulle vara bättre. Och det är den, som helhet i alla fall. Historien är spännande och som vanligt är det väldigt lättläst. Dessutom tycker jag att den bjuder på lite överraskningar och det är alltid ett plus. Det jag känner är mest negativt är att det är väldigt mycket grubblerier och tankar hos karaktärerna, vilket gör att tempot i handlingen saktar ner lite för mycket.

Malin Fors är nykter och för tillfället har hon dottern Tove boende hos sig eftersom hon sommarjobbar på en bank i staden. Ändå känner sig Malin ensam så hon har bestämt sig för att testa Tinder. När ett larm kommer om att ett barn glömts i en bil åker hon och kollegan Zeke till platsen. Barnet, som suttit i den skållheta bilen i ett par timmar, är dött och mamman är hysteriskt. Det visar sig att mamman just börjat återhämta sig efter en utmattningsdepression. Hon upplever fortfarande minnesluckor och har svårt att minnas att hon glömt sin son i bilen, men pappan till barnet berättar om morgonen och allt verkar tyda på att det faktiskt är en tragisk olycka. Hatstormen på nätet växer dock och mamman blir mest utsatt. Många vill att hon ska dö så när hon ett par månader senare hittas mördad måste Malin och hennes kollegor titta närmare på allt som skett efter den olycksaliga dagen då den lilla pojken dog i bilen.

Jag tycker att "Himmelskriket" ger mig lite mersmak så jag kommer definitivt att fortsätta att följa Malin Fors-serien. De tidigare delarna finns att läsa om på bloggen och söker ni på Mons Kallentoft i rutan ovan hittar ni dem men också andra böcker som han skrivit.

"Himmerlskriket" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Mirja Turestedt och den är 8 timmar och 21 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar