Sök i den här bloggen

Translate

måndag 26 november 2018

"Vänförfrågan" av Laura Marshall (originaltitel: "Friend Request")

Den här boken har jag varit nyfiken på sedan jag såg den första gången och nu har jag äntligen läst den. Det är Laura Marshalls första bok och för att vara en debut tycker jag att "Vänförfrågan" är riktigt bra. Spänningsfaktorn är hög, karaktärerna är intressant och storyn bjuder på en del överraskningar. Det som kanske saknas lite är tempo. Det hade inte gjort något om det hade varit lite högre. Men på det stora hela är det här en bok som ger mersmak!

"Du har fått en vänförfrågan från Maria Weston." Det meddelandet dyker upp en dag då Louise är inne på Facebook. Meddelandet skrämmer upp henne ordentligt eftersom det är 25 år sedan Maria dog. Eller i alla fall försvann för hennes kropp hittades aldrig. Louise har levt hela sitt vuxna liv med känslan av att hon bär skulden till Marias mystiska försvinnande. När det också bjuds in till en återträff för avgångsklass 1989 kommer det förflutna ännu närmre och hon bestämmer sig för att innan återträffen återknyta kontakten med några av dem hon gick i skolan med. Om inte annat för att höra om även de blivit kontaktade av Maria. Allt blir början på en mardröm som vänder upp och ner på Louises värld.

"Vänförfrågan" skulle kunna vara en bra bok att läsa för högstadieelever. Om inte annat kan det ge dem en insikt om att den perioden i livet inte behöver definiera hela ens liv. Inte för att allt som händer i den här boken kommer att bli verklighet utan mer att det inte behöver betyda allt för all framtid att tillhöra "rätt" grupp. Som jag antydde ovan så känner jag att jag mycket väl kan tänka mig att läsa mer av Laura Marshall.

"Vänförfrågan" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Philomène Grandin och den är 11 timmar och 54 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar