Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 23 april 2019

"Brudslöjan" av Kamilla Oresvärd

Kamilla Oresvärds nya serie utspelar sig i trakterna kring det gamla brukssamhället Vargön och första delen i Vargöserien heter "Brudslöjan". Den har varit mitt sällskap på mina motionsrundor den senaste tiden. Ljudboken är uppläst av Marie Richardson och den är 9 timmar och 8 minuter lång. Handlingen är hyggligt spännande och mitt helhetsintryck av boken är att den är bra. Men det är inte en bok som kryper under skinnet på läsaren utan det är mer en underhållande deckare.

Den före detta domaren Mona Schiller har precis flyttat hem till Vargön efter 15 år utomlands. Hon hamnar direkt i händelsernas centrum då bruden Lisa-Marie Svensson hittas död på bröllopsnatten. Monas ena son är polis och får ansvar för utredningen. Själv bestämmer hon sig för att hjälpa till på sitt håll och se om hon kan bringa klarhet i vem som önskade livet ur den nygifta kvinnan. När hon börjar fråga runt bland gamla bekanta och andra i Vargön kommer hemligheter upp till ytan. Det visar sig att bruden arbetat på strippklubb, även om få verkar ha känt till det. Den döda kvinnans pappa begick för flera år sedan självmord, men nu börjar både Mona och polisen undersöka omständigheterna kring hans död. Kan även det ha varit mord?

Jag tror att jag kommer att fortsätta följa Mona Schiller för jag gillade den här boken. Vill ni läsa om fler böcker av Kamilla Oresvärd så sök på hennes namn i sökrutan ovan. Jag har tidigare läst och skrivit om hennes förra serie om polisen Stina Seger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar