Sök i den här bloggen

Translate

lördag 20 juli 2019

"Krokodilväktaren" av Katrine Engberg (originaltitel: "Blodmåne")

”Krokodilväktaren” är den första delen i den danska författaren Katrine Engbergs Köpenhamnsserie. Jag har haft den på inköpslistan länge eftersom den presenterats som en succé men boken blev aldrig inhandlad. Nu har jag däremot lyssnat på den och jag tycker inte riktigt att den levde upp till de förväntningar som hade byggts upp hos mig. Jag vet inte om jag hade fått en annan känsla om jag läst boken i stället, men jag tror inte det. Återigen är det Katarina Ewerlöf som är uppläsare (just nu känns det som hon läser in alla böcker jag är intresserad av...) och ljudboken är 12 timmar lång.

En tidig morgon hittar en äldre man sin unga granne mördad i hennes lägenhet. Mannen kollapsar och hamnar på sjukhus och detta blir inledningen på en mardröm för alla i det slitna bostadshuset. Polisinspektörerna Jeppe Kørner och Anette Werner tar sig an fallet och försöker förstå vad det mönster som ristats in i den unga kvinnans ansikte betyder. Utredningen går dock trögt. Men så inser plötsligt kvinnans hyresvärd, en äldre dam, att mordet är en exakt kopia av mordet in den deckare som hon håller på att skriva. Nu gäller det för poliserna att ta reda på vilka fler som känner till innehållet i det ofärdiga manuset.

Jag tycker inte att det blir någon riktig nerv i handlingen i den här boken utan att storyn flyter på rätt slätstruket. Det är inte omöjligt att jag kommer att ge den här serien en chans till och läsa eller lyssna på del två, men det återstår att se. Det här är, som ni förstår, inte sommarens bästa bok. Men visst - den är inte dålig så känner ni för att läsa eller lyssna på den så gör det! 🌼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar