Sök i den här bloggen

Translate

måndag 15 juli 2019

"Den tysta patienten" av Alex Michaelides (originaltitel: "The Silent Patient")

Oj vad svårt jag trodde det skulle bli att lämna ett omdöme om "Den tysta patienten"Boken börjar bra och sedan lunkar det på i en lagom takt där storyn portioneras ut och som läsare läser man lugnt vidare för man vill ju gärna få veta hur det ligger till. Sedan närmar man sig slutet och då knockas man helt - i alla fall jag! Inget är längre som man tror och det gör att boken får ett väldigt högt betyg av mig. Jag gillar böcker som överraskar en och "Den tysta patienten" tar det nästan ett steg längre.

Alicia Berensons liv var till synes perfekt. Hon, en känd konstnär, var gift med en eftertraktad modefotograf och de bodde i ett lyxhus med stora fönster och utsikt över en park i ett av Londons mest fashionabla områden. Men en kväll när maken kommer hem från en modefotografering avlossar Alicia fem skott i hans ansikte. Det är flera år sedan nu och Alicia har inte sagt ett ord sedan den kvällen hon mördade sin make. Hon är den mystiska tysta patienten. Den rättsmedicinsk psykoterapeut Theo Faber har väntat länge när han till sist får chansen att ta sig an fallet. Något som komme att leda honom allt djupare in i hans eget psyke och hans egna motiv, tills det hotar att förgöra honom...

Som ni förstår har jag bara en uppmaning kring "Den tysta patienten" och det är: Läs den!! Tyvärr verkar den inte vara inläst som ljudbok (än i alla fall) så ni som hellre lyssnar på böcker borde göra ett undantag i detta fall. Så bra tycker jag att den är! Själv kommer jag definitivt att vilja läsa mer av Alex Michaelides.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar