Sök i den här bloggen

Translate

måndag 22 juli 2019

"Shirins första fall" av Katarina Wennstam

Nu har jag lyssnat på en novell igen! Det blev "Shirins första fall" av Katarina Wennstam. Jag har länge velat läsa den här boken (som är en prolog till Wennstams deckarserie om Shirin Sundin-Nouri) men just eftersom det är en kort historia så har den hela tiden halkat ner på läslistan. Jag är glad att jag nu har lyssnat på ljudboken. Den är uppläst av Alexandra Rapaport och den är 1 timme och 2 minuter lång.

Lärarinnan Anita har hyrt ett hus i skärgården där hon ska tillbringa en vecka alldeles ensam. Inte förrän hon kommit fram reflekterar hon över att hon kommer att vara just ensam och hon har inte tidigare känt sig rädd, men när någon står utanför fönstret och lyser henne rakt i ansiktet med en ficklampa bubblar paniken upp. Sex år efter detta läser Shirin i tidningen att hennes första klient som fälldes för Anitas mord släppts ur fängelset. Fallet har följt henne eftersom hon anser att det var ett stort misslyckande. Nu bestämmer sig Shirin för att åka till den ensligt belägna stugan där brottet begicks för att konfrontera det förflutna...

Jag tycker att den här kortromanen är läsvärd och rekommenderar den varmt!

Vill ni läsa om fler böcker av Katarina Wennstam så kan ni söka på hennes namn i sökrutan ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar