Sök i den här bloggen

Translate

lördag 1 februari 2020

"Luftburen" av Susanne Boll

Det är snart två år sedan jag läste första delen ("Eldssystrar") i den här serien. Jag gillade både handlingen och karaktärerna och därför var det självklart att läsa även "Luftburen" som är Susanne Bolls andra bok i serien om psykologen Vera Lilja. Och även den här gången är jag nöjd och imponerad! Det är spännande, lite överraskande och intressant och karaktärerna fortsätter att växa i mina ögon. OM jag skulle invända mot något skulle det vara att det emellanåt går lite väl fort fram men det gör å andra sidan att tempot är högt och det gillar jag.

Ett mycket vårvarmt Stockholm skakas av brutala mord. Polisen ser till att börja med inte några direkta samband mellan offren men snart börjar de misstänka att det skulle kunna handla om utnyttjande av barn. Veras vän polisen Kenneth är en av de som arbetar med fallet och han tar återigen hjälp av Vera. Samtidigt brottas Vera med många saker på det privata planet och försöker komma över sviterna efter vad som hände henne under den förra utredningen. Ska hon kunna hitta ett sätt att leva vidare och samtidigt hjälpa Kenneth att hitta mördaren?

Man behöver inte ha läst första boken för att läsa "Luftburen" men jag tror att man får ut mer av den om man gjort det. Föredrar man att lyssna på böcker så finns "Luftburen" också som ljudbok. Den är uppläst av Maria Lyckow och den är 9 timmar och 15 minuter lång. Själv hoppas jag få läsa fler spännande böcker skrivna av Boll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar