Sök i den här bloggen

Translate

söndag 11 maj 2014

"Jakthundarna" av Jørn Lier Horst (originaltitel: "Jakthundene")

Den här boken har jag varit jättenyfiken på sedan jag läste att man jämför Jørn Lier Horst med Jo Nesbø! Nu när den är läst tycker jag inte riktigt att "Jakthundarna" håller samma klass som Nesbøs böcker. Däremot så tror jag att det kan komma att bli mycket bättre i kommande böcker - för jag hoppas att det kommer en fortsättning på denna bok. "Jakthundarna" är bra och spännande men det känns som storyn saknar det där lilla extra som gör det till något alldeles speciellt...

Polisen William Wisting blir avstängd från sin tjänst då han anklagas för att ha varit med och fabricerat bevis i en sjutton år gammal mordutredning. Eftersom det var han som var ansvarig för utredningen så blir det han som får ta ansvaret då anklagelserna kommer. Mannen som då dömdes för att ha kidnappat och mördat en ung kvinna har släppts från fängelset. Wisting har hela tiden varit övertygad om att de tog rätt man, men kan han ha lurats att tro det av någon av sina kollegor? Wistings dotter arbetar som journalist och bevakar ett nyligen begånget mord men trots det bestämmer hon sig för att hjälpa sin pappa då han på egen hand försöker rentvå sig. Medan de rotar i den gamla utredningen försvinner ännu en ung kvinna. Kommer de att hitta sanningen innan det är för sent för henne?

Jørn Lier Horst arbetar som utredare vid polisen i Vestfold och "Jakthundarna" skrev han efter att själv ha blivit anklagad för att ha fabricerat bevis. Jag ser med spänning fram emot nästa bok av honom för som jag skrev så tror jag att detta kan bli hur bra som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar