Sök i den här bloggen

Translate

fredag 1 januari 2016

⭐️ Några av de bästa böckerna jag läste under 2015 ⭐️

Jag har här försökt att sammanfatta en av lista över de bästa böckerna som jag läste under förra året. Det behöver alltså inte vara böcker som släpptes under 2015, utan det är några av mina favoritböcker som jag läste under året som gick. Vill ni läsa om dem så klicka på titlarna nedan.

En riktig aha-upplevelse var "Det hänger en ängel ensam i skogen" av Samuel Bjørk. Det kan faktiskt vara den bästa av alla böcker jag läste 2015!

Jag gjorde också bekantskap med Stefan Ahnhem och läste både "Offer utan ansikte" och "Den nionde graven". Jag kan med gott samvete rekommendera dem båda!

Naturligtvis måste jag ta med två av mina favoriter bland utländska författare som båda kom med nya böcker på svenska 2015. Det är "Själens dunkla rum" av Peter Robinson och "Helgon eller syndare" av Ian Rankin. Mycket bra böcker båda två!

Sedan var det några riktiga snackisar som jag blev nyfiken på och som faktiskt höll vad som utlovades: "Kvinnan på tåget" av Paula Hawkins, "Disclaimer" av Renée Knight och "Kvinna inför rätta" av Louise Doughty.

Det kom också ut en ny bok i Jussi Adler-Olsens serie om Avdelning Q och den måste bara komma med här, "Den gränslöse". Den här serien är verkligen underhållande på så många sätt!

2014 läste jag "Lotus blues" av Kristina Ohlsson och förra året kom den andra och avslutande delen, "Mios blues". Detta är också böcker som jag bara måste tipsa om!

Och när vi ändå är inne på serier som jag rekommenderar så tar jag också med "Leon" av Mons Kallentoft och Markus Lutteman. Första delen i den serien, "Zack", kom också 2014.

Oj vad listan blev lång! Och ja, jag skulle kunna göra den ännu längre för jag läste så många bra böcker under 2015, men jag kan ju inte ta med dem alla här.
Jag väljer att avsluta den med att rekommendera "Lycke" av Mikaela Bley, som kändes som en ny och fräsch deckare där jag har höga förhoppningar på fortsättningen. Detta eftersom boken var den första delen i en tänkt serie.

Bara för att massor av de böcker jag läste förra året inte kom med på den här listan så innebär det inte att de var dåliga utan det är bara att botanisera i bloggen och se om ni hittar egna favoriter!

Jag hoppas på att 2016 kommer innehålla minst lika många bra läsupplevelser och nu avslutar jag med att återigen önska er ett fint 2016!! ✨




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar