Sök i den här bloggen

Translate

måndag 16 oktober 2017

"Två systrar: ett reportage" av Åsne Seierstad (originaltitel: "To søstre")

Det händer ibland - att jag läser något annat än deckare! Jag fick ett tips om denna bok, "Två systrar",  av en kollega och kände att det var något jag ville läsa. Åsne Seierstad har skrivit ett intressant reportage och eftersom det är en dokumentär som baseras på vittnesmål kommer jag inte recensera innehållet.  Det här är en bok man ska läsa om man vill veta mer om Syrien, kriget, IS, andra stridande grupperingar, men speciellt om man är intresserad av hur radikalisering av muslimska ungdomar sker och varför.

"Två systrar" börjar med att två tonårsflickor en oktoberdag 2013 lämnar sitt hem i Norge för att bege sig till Syrien och ansluta sig till IS. Sedan får man följa föräldrarnas panik och kamp för att få hem flickorna, trots att de själv inte är ett dugg intresserade av att komma hem. Seierstad ger samtidigt en bild av regionen, beskriver krigszonens stridande grupperingar samt ger en tillbakablick i historien som kan förklara varför kriget uppstått. Jag tycker att det är en intressant bok och den är absolut läsvärd!

"Två systrar" finns också som ljudbok. Den är 16 timmar och 45 minuter lång och den är uppläst av Hannah Schmitz.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar