Sök i den här bloggen

Translate

söndag 26 november 2017

"Asätarna i Kungsträdgården" av Magnus Jonsson

"Asätarna i Kungsträdgården" är en bok som jag längtat efter att läsa enda sedan jag läste Magnus Jonssons förra bok, "Mannen som lekte med dockor". Böckerna är de första två delarna i Hatet-trilogin och jag tycker att båda är läsvärda! Den första delen var kanske snäppet bättre än den här eftersom det då var något nytt, men även "Asätarna i Kungsträdgården" är spännande, intressant och lättläst. Ämnena som böckerna avhandlar är aktuella och det gör bäckarna ännu mer engagerande och relevanta.

En eftermiddag i slutet av november utsätts SEB i Kungsträdgården för ett angrepp. Krypskyttar beskjuter bankentrén och dödar flera av de anställda då de är på väg att lämna sin arbetsplats. Det visar sig snart att alla döda jobbar på samma avdelning, något som kriminalpoliserna Rickard Stenlander och Erik Svensson finner väldigt märkligt och inte tror är en slump. Tillsammans med KTH-doktoranden, krypteringsexperten och tidigare AFA-medlemmen Linn Ståhl försöker de ta reda på vad som ligger bakom angreppet. Något i offrens arbete verkar ha gjort dem till måltavlor, men vad? När Linn börjar analysera de dödas datorer inser hon att de högerextremister som tidigare angripit henne kan vara inblandade igen.

Jag ser mycket fram emot den sista boken i trilogin och hoppas också att Magnus Jonsson kommer att ta med sig karaktärerna till en fortsättning även efter den. Detta eftersom jag tycker att de förtjänar en fortsättning. Både "Mannen som lekte med dockor" och "Asätarna i Kungsträdgården" är så bra och spännande att jag låter dem hamna på listan över julklappstips! 🎁

1 kommentar: