Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 15 november 2017

"Någon annans skuld" av Sarah Hilary (originaltitel: "Someone else's skin")

Det här är en bok som jag länge tänkt läsa men som av olika skäl hela tiden trillat neråt på "att läsa-listan". Nu har jag i alla fall gjort det och det är jag jätteglad för eftersom "Någon annans skuld" är en mycket spännande och välskriven deckare som är svår att lägga ifrån sig. Jag gillar storyn som håller läsaren i sitt grepp och jag gillar karaktärerna som är intressanta och kryddar till det hela lite extra. Kapitlen är korta och det tillsammans med intrigen gör boken lättläst.

Kriminalinspektör Marnie Rome och hennes kollega Noah ska besöka en kvinnojour i hopp om att kunna övertala en av kvinnorna, Ayana, som tagit sin tillflykt dit att vittna mot sin bror. Men när de kommer dit hamnar de mitt i ett knivdrama. På golvet ligger en man svårt knivhuggen och runt om står de chockade kvinnorna som bor där. En av dem är mannens fru Hope och hon har en blodig kniv i sin hand. Noah gör allt för att rädda mannens liv och Marnie försöker att få ur kvinnorna vad som hänt. Är det så solklart som det verkar - att det hela handlar om självförsvar? Eller är det något annat som pågår? Bara några dagar senare försvinner Hope, hennes väninna och Ayana och nu måste poliserna försöka reda ut allt som hänt och hitta alla inblandade...

"Någon annans skuld" är Sarah Hilarys första bok om Marnie Rome och den andra delen kom ut på svenska i tidigare i höst så den kommer jag förhoppningsvis snart att läsa. Men kanske inte just nu, för nu laddar jag upp inför årets mysigaste månad med  så många vinter- och julböcker jag bara kan...

1 kommentar: