Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 23 november 2017

"Jakten på Louise" av Samuel Karlsson

Jag vet att jag skrev att jag skulle satsa på jul- och vinterböcker från och med nu och ett tag framåt, men så blev det inte. Det finns en del andra böcker som jag vill läsa eller lyssna på också och när jag såg "Jakten på Louise" var jag bara tvungen att köpa den. Detta eftersom jag gillade Samuel Karlssons tidigare böcker (läs om dem genom att klicka på titlarna i slutet av detta inlägg). Nu kan jag inte säga att intrycket från de första tre böckerna håller i sig efter att jag lyssnat på den här boken, så det var tur att jag kom över den billigt. Allt blir helt enkelt bara lite för mycket i "Jakten på Louise" och jag är tveksam till att jag kommer att läsa/lyssna på nästa bok.

Kriminalkommissarie Louise Hård avtjänar ett fängelsestraff på Hinseberg. Detta efter att ha fått sparken från sitt jobb vid polisen i Hultsfred. Hon är dömd till fängelse för tjänstefel och grov misshandel. Inne på anstalten blir hon kontaktad av en annan fånge, Irma, som vill ha Louises hjälp att döda sina bröder. Trots att Louise känner avsmak inför uppdraget gör omständigheterna att hon trots allt bestämmer sig för att göra det. Hon får hjälp av Irma att rymma och snart är hennes gamla kollegor på jakt efter henne. En jakt som blir väldigt blodig och våldsam...

Ljudboken är 9 timmar och 53 minuter lång och uppläst av Anna Maria Käll. Jag har svårt att med gott samvete rekommendera den eftersom den är lite för osannolik och helt enkelt för mycket. Men jag kunde trots det inte sluta lyssna förrän den var slut eftersom jag ville veta hur det skulle gå. Nu slutar den med en cliffhanger som gör mig övertygad om att det kommer en fortsättning.

De tidigare böckerna i serien om poliserna i Hultsfred:
"Den som dödar"
"Var inte rädd"
"Hämnden är min"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar