Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 2 januari 2018

"Ondskans innersta väsen" av Luca D'Andrea (originaltitel: "La sostanza del male")

Årets första bok blev den deckare jag fick i julklapp, "Ondskans innersta väsen" av Luca D'Andrea. Jag önskade mig den eftersom den på omslaget jämfördes med böcker av Stephen King och Jo Nesbø. Den sistnämnda av dem är jag väldigt förtjust i och kanske tycker jag att D'Andrea har en bit kvar innan det blir samma klass som Nesbøs böcker, men med det skrivet så måste jag ändå säga att "Ondskans innersta väsen" är en spännande och intressant deckare. Den är lättläst och välberättad och spänningen håller i sig till nästan sista sidan.

Den amerikanske dokumentärfilmaren Jeremiah Salinger flyttar tillsammans med sin fru Annelise och dotter Clara till den lilla italienska alpby som hans hustru kommer från. Efter en otäck olycka börjar Salinger intressera sig för ett 30 år gammalt ouppklarat trippelmord. 1985 blev tre unga människor från trakten bestialiskt mördade och fallet löstes aldrig. För att skingra sina ångestanfall och mardrömmar efter olyckan börjar han alltså att rota i morden. Den lokala befolkningen uppskattar inte alls hans ansträngningar. Alla är mer än ovilliga att svara på hans frågor men han blir mer och mer besatt av att ta reda på vad som hände. Något som varit farligt för alla som försökt innan honom och som också ska visa sig bli det för honom och hans nära...

Jag rekommenderar varmt "Ondskans innersta väsen" till alla er som gillar nervkittlande deckare. Själv kan jag mycket väl tänka mig att läsa mer av Luca D'Andrea.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar