Sök i den här bloggen

Translate

söndag 21 januari 2018

"Fyrmästaren" av Anna Ihrén

Nu har jag läst den fjärde och senaste delen i serien Morden på Smögen. Den heter "Fyrmästaren" och den är precis som alla tre böckerna innan väldigt lättläst och hyggligt spännande. Den här serien är inte alls dålig men jag tycker fortfarande att böckerna ibland tar hopp i handlingen där man som läsare får fylla i luckorna. Jag har insett att jag tycker mer om karaktärerna än själva handlingen i böckerna. Detta trots att de ibland uppför sig oförlåtligt korkat...

Karl Ström, analytiker inom polisen, har bestämt sig för att tillbringa en hösthelg på Hållös vandrarhem för att försöka bli klar med ett projekt. Där befinner sig också ett konstnärspar och ett tjejgäng. Samma kväll som Karl anländer ger han sig ut på promenad och hittar en död kvinna i vattnet. Det visar sig vara den amerikanska ambassadörens dotter. Hon skulle varit en del av det tjejgäng som också bor på vandrarhemmet men hon kom aldrig fram. Det står snart klart att kvinnan mördats och Dennis Wilhelmson och Sandra Haraldsson får till att börja med fallet på sitt bord. Men eftersom intresset är stort både inom och utom Sverige kopplas också SÄPO in. Karl blir snabbt huvudmisstänkt eftersom det visar sig att han flera år tidigare haft ett förhållande med offret...

"Fyrmästaren" är lite bättre än förra boken som jag inte alls var speciellt förtjust i. Ni kan läsa om alla de tre tidigare delarna genom att klicka på respektive titel i slutet av detta inlägg. Det mest intressanta med den här serien är de parallella historiska biberättelserna som huvudberättelserna blandas ut med. Om jag kommer att fortsätta följa den här serien av Anna Ihrén vet jag inte riktigt. Det beror nog mest på hur stor konkurrensen av andra böcker och författare ser ut framöver.

"Fyrmästaren" finns också som e-bok.

De tre tidigare delarna i serien är:
"Strandsittaren"
"Isfiskaren"
"Sillbaronen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar