Sök i den här bloggen

Translate

måndag 19 december 2011

"Snömannen" av Jo Nesbø (originaltitel: "Snømannen")

Jag läste en bok till av Jo Nesbø när jag ändå var igång! Den här gången valde jag "Snömannen" som är boken innan "Pansarhjärta" och det är en mycket spännande och bra bok. Den första snön faller över Oslo och en liten pojke tittar ut på kvällen och ser en snögubbe på deras tomt. Han tycker att det är lite underligt att den är vänd mot deras hus och inte mot vägen. Den liksom stirrar på honom. När han vaknar av ett ljud på natten går han för att leta upp sin mamma men hon finns inte längre kvar i huset och hans pappa är på tjänsteresa så han går till grannarna som kontaktar polisen. Kommissarie Harry Hole får ansvar för fallet och tillsammans med sin nya kollega Katrine Bratt upptäcker han snart likheter med äldre fall. Kvinnor tycks ha försvunnet  under många år då den första snön faller och varje gång har det funnits en snögubbe i närheten... De inser att de jagar Norges första seriemördare och det dröjer inte länge förrän det försvinner ytterligare en kvinna...

Den här boken kan jag rekommendera varmt och det ger en liten extra krydda att läsa den nu när det är vinter! För min del blir det nog en liten paus för just Nesbøs böcker nu, men jag kommer att läsa fler. Speciellt fler om Harry Hole.

2 kommentarer: