Sök i den här bloggen

Translate

lördag 8 december 2012

"Mord på önskelistan" av Jens Lapidus, Håkan Nesser, Inger Frimansson, Åke Edwardson, Katarina Mazetti, Arne Dahl, Karin Alfredsson, Maria Ernestam, Magnus Montelius och Susanne Jansson

Nu har jag läst "Mord på önskelistan" som innehåller tio noveller av tio olika författare. Eftersom det rör sig om korta historier så tänker jag inte skriva om handlingen i dem men alla utspelar sig på vintern och i juletid, vilket titeln avslöjar. Det är anledningen till att jag ville läsa den nu. Det är kanske inte en bok som jag skulle sätta upp på min önskelista inför jul men det är lite kul att läsa noveller ibland och jag fick nu prova några författare som jag inte läst något av förut vilket alltid är trevligt. Det är varierande klass på novellerna men de flesta är läsvärda. Dock så tycker jag att den sista berättelsen av Jens Lapidus var ganska dålig. "Mord på önskelistan" ska man läsa om man gillar noveller, mordgåtor, spökhistorier och liknande.

"Att bada med Marianne" av Maria Ernestam
"Utfrågning" av Arne Dahl
"Ett alibi åt señor Banegas" av Magnus Montelius
"Mannen som aldrig blev rädd" av Åke Edwardson
"Lillkillen" av Karin Alfredsson
"Hur jag tillbringar mina dagar och mina nätter" av Håkan Nesser
"Att glömma ett mord" av Katarina Mazetti
"På julafton ska man väl ändå vara snäll" av Inger Frimansson
"Huset vid skogens slut" av Susanne Jansson
"Rättegången" av Jens Lapidus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar