Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 18 oktober 2017

"De hängda hundarna" av Jens Henrik Jensen (originaltitel: "De hængte hunde")

"De hängda hundarna" av Jens Henrik Jensen är den första delen i Oxentrilogin. Jag valde denna ljudbok eftersom den var billig och uppläst av Stefan Sauk, och det visade sig till sist vara ett fynd. Jag hade i början lite svårt att få grepp och storyn men när den väl tog fart så visade det sig att "De hängda hundarna" är en riktigt spännande, välberättad och bra bok. Ljudboken är 14 timmar och 58 minuter lång.

Danmarks mest prisdekorerade soldat någonsin, krigsveteranen Niels Oxen, bestämmer sig för att tillsammans med sin hund flytta ut i landets största skog för att slå läger och leva ett enkelt liv. Han hoppas att det ska leda till att ska kunna sluta fred med sina inre demoner och sluta plågas av sina krigstrauman. I stället hamnar han mitt i en stor mordutredning. Efter ett nattligt besök på ett medeltida slott i skogen misstänks han plötsligt för att ha dödat slottets herre, en före detta ambassadör. Men det finns inga bevis mot honom och i stället blir han övertalad om att bistå utredningen. Han får arbeta tillsammans med Margrethe Franck från underrättelsetjänsten. Mordet på den före detta ambassadören visar sig inte vara det första utan det tredje i en serie mord. Alla har en gemensam nämnare: mordoffrens hundar har innan morden begåtts hittats hängda...

Jag gillar "De hängda hundarna" och rekommenderar den varmt! Själv har jag bestämt mig för att fortsätta läsa eller lyssna på den här trilogin när nästa bok kommer.

4 kommentarer:

  1. Håller på med denna just nu!
    Japp håller med dig, den var lite svår att få grepp om i början men tar sedan fart! Ska bli intressant att höra upplösningen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så - vad blev slutbetyget? :)

      Radera
  2. Fantastiskt spännande. "Mörkermännen" står och väntar på hyllan. Hade tänkt sticka emellan med någon annan bok, men så blir det inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår dig!! Och snart kommer den tredje delen :) Även om det känns lite sorgligt då den är tänkt att vara den sista så vill man ju bara läsa den också!

      Radera