Sök i den här bloggen

Translate

måndag 23 juli 2018

"Strandhotellet" av Christina Olséni och Micke Hansen

Jag vet inte riktigt om jag egentligen tillhör målgruppen för den här boken men pga av den somriga framställningen av den så valde jag att lyssna på den. "Strandhotellet" av Christina Olséni och Micke Hansen är den fjärde delen i serien Mord i Falsterbo och jag har varken lyssnat eller läst de tidigare delarna. Boken är inte dålig men den är kanske lite i larvigaste laget emellanåt. Tyvärr inte på ett sätt så att jag skrattade högt utan mer bara tyckte att det blev lite jobbigt. Spänningen är inte heller direkt nervkittlande men på något vis är "Strandhotellet" ändå lättlyssnad. Ljudboken är uppläst av Anton Körberg och den är 9 timmar och 40 minuter lång.

Egon är 85 år och singel. När han, vännen Ragnar, Ragnars sambo och Egons granne ger sig ut i Ragnars nyinköpta segelbåt går det inte helt enligt utsatt plan. Ombord hittar de nämligen båtens tidigare ägare, Gustav Sparre, död. Eftersom Egon och Ragnar inte vill oroa damerna bestämmer de sig utan att tänka sig för att kasta kroppen över bord. Planer fungerar inget vidare då liket fastnar i en tamp och släpas i hamn bakom båten. Uppståndelsen blir stor och Skanörs poliser kallas till platsen. Det visar sig handla om mord men utredningen går trögt. Egon i sin tur bestämmer sig för att testa nätdejting och under sitt alias en charmör från Skanör får han napp. Dejtandet kommer dock att sluta i katastrof...

Jag är som sagt inte säker på att jag är rätt målgrupp för den här boken och den här serien och jag kan ju inte påstå att jag tyckte att boken var superbra. Men på något sätt är den lite charmig och om andan faller på kan det kanske hända att jag kommer att lyssna på någon mer del...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar