Sök i den här bloggen

Translate

måndag 11 mars 2019

"Annars skjuter jägaren mig" av Nele Neuhaus (originaltitel: "Die Lebenden und die Toten")

Jag har läst två böcker i serien om kriminalarna Pia Kirchhoff och Oliver Bodenstein, "Snövit ska dö" och "Stora stygga vargen", och nu har jag alltså lyssnat på uppföljaren till dem, "Annars skjuter jägaren mig". Den har funnits på min att läsa-lista ett tag nu, men halkat ner eftersom det kommit så många andra intressanta böcker emellan. Men nu är jag glad att jag lyssnat på den för det är en välskriven och mycket spännande bok. Kanske blev det lite svårt att lyssna på den då det emellanåt blev lite svårt att hålla isär alla tyska namn (man kan ju inte lika lätt bläddra tillbaka i en ljudbok) men det gjorde bara att jag fick koncentrera mig lite extra. Ljudboken är uppläst av Gerhard Hoberstorfer och den är 17 timmar och 35 minuter lång.

Kriminalinspektör Pia Kirchhoff, hemligt nygift, håller på att packa inför den bröllopsresa som ska vara över jul och nyår. Men bara ett par dagar innan hon och hennes nyblivne make ska åka skjuts en äldre kvinna ihjäl av en okänd gärningsman. Pias chef Oliver von Bodenstein ber henne ta en första titt på brottsplatsen eftersom de flesta av hennes kollegor ligger sjuka. Strax därefter inträffar ytterligare ett liknande mord. Ännu en kvinna skjuts ihjäl. Den här gången genom sitt köksfönster. Inget av offren hade några fiender och plötsligt inser Pia att hon inte kommer kunna resa iväg på bröllopsresan. Hennes man är väldigt förstående och till von Bodensteins stora glädje blir hon kvar i Tyskland för att hjälpa honom hitta den jägare som skjuter ihjäl människor som till synes inte har några kopplingar till varandra. Men är det verkligen så? Eller finns det något som knyter samman offren?

Jag gillade de två första böckerna av Nele Neuhaus som jag läste och detsamma gäller "Annars skjuter jägaren mig". Har ni inte redan upptäkt dem så är det dags nu - läs eller lyssna på dem alla tre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar