Sök i den här bloggen

Translate

söndag 22 september 2019

"Skytten" av Jonas Moström

Ibland är det svårt att bestämma vad man ska tycka om vissa böcker eller som i det här fallet bokserier. Jag gillar karaktärerna i Jonas Moströms serie om psykiatrikern Nathalie Svensson och kriminalkommissarien Johan Axberg, men kan emellanåt bli omåttligt irriterad på dumheten i deras agerande. Man kan tycka att i alla fall en erfaren polis ska gå efter uttrycket hata slumpen, men inte Axberg inte. Av den anledningen så sjunker alltid mitt betyg på böckerna i den här serien lite och det gäller även "Skytten", som är den sjätte fristående delen i serien. Men med det sagt så tycker jag att böckerna är spännande och välskrivna och jag vill absolut få fortsätta följa Johan Axberg och Nathalie Svensson. Ljudboken är uppläst av Marie Richardson och den är 11 timmar och 16 minuter lång.

Nathalie Svensson och Johan Axberg har avnjutit ett restaurangbesök en grådaskig marskväll i Uppsala. Nathalie ska besöka sin mamma som är inlagd på sjukhuset och Johan bestämmer sig för att han hinner följa med innan han ska påbörja resan hem till Sundsvall. Utanför entrén blir de vittnen till hur transplantationskirurg Isabella Falk kallblodigt skjuts till döds av en person i rånarluva. Johan tar upp jakten på mördaren medan Nathalie försöker hjälpa Isabella. Det slutar med att Johan blir skjuten i axeln och tvingas till operation och Isabella dör av skadorna. När det visar sig att en av Nathalies farligaste patienter har hotat Isabella till livet ber Uppsalapolisen både Nathalie och Johan om hjälp med fallet. Det kommer att bli en farlig mördarjakt, men också ett tillfälle för dem att lite djupare undersöka känslorna de har för varandra.

"Skytten" är definitivt läsvärd och man kan läsa den utan att först ha läst de tidigare böckerna i serien. Men jag tror att man får ut mest av dem om man läser dem i ordning. Nu ska det bli spännande att se vart Moström tar relationen och intrigerna vidare i nästa bok... för det hoppas jag att det blir en!

Vill ni läsa om fler böcker av den här författaren så söker ni på hans namn i sökrutan ovan. Nu önskar jag alla en fortsatt fin och härlig höstsöndag!! 🍁🍂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar