Sök i den hÀr bloggen

Translate

tisdag 20 juni 2017

🇬🇧 "The dying hours" av Mark Billingham

Äntligen har jag haft tid att lĂ€sa igen!! Och nĂ€r tiden Ă€ntligen fanns sĂ„ fick det bli en bok pĂ„ engelska igen, "The dying hours" av Mark Billingham. Som jag skrivit tidigare sĂ„ tycker jag att det Ă€r trist att hans böcker inte översĂ€tts till svenska lĂ€ngre, men Ă„ andra sidan sĂ„ Ă€r det bĂ„de nyttigt och kul att lĂ€sa pĂ„ engelska emellanĂ„t. Men jag gissar att mĂ„nga missar Billinghams mycket bra böcker hĂ€r i Sverige bara för att de inte lĂ€ngre översĂ€tts.

Tom Thorne kallas till ett hem dÀr man pÄtrÀffat ett par som ser ut att ha tagit livet av sig, men Thorne kÀnner direkt att det Àr nÄgot som inte stÀmmer. Hans kÀnsla sÀger honom att det antagligen rör sig om mord, men eftersom han numera Àr tillbaka i uniform sÄ kan han inte ta beslutet om att starta en mordutredning. Och ingen som kan det vill lyssna pÄ honom. Av den anledningen avskrivs dödsfallen som sjÀlvmord. Men Thorne ger sig inte och nÀr han börjar kolla upp andra dödsfall som antagits vara sjÀlvmord inser han att det antagligen gÄr en seriemördare lös. Ingen vill lyssna pÄ honom men han vÀgrar ge upp och med motvillig hjÀlp av gamla kolleger och vÀnner nÀrmar han sig mördaren och sanningen...

"The dying hours" Àr inte Billinghams bÀsta bok, men det Àr en helt okej deckare och jag kommer fortsÀtta att lÀsa hans böcker! Tidigare i vÄr lÀste jag "Rush of blood" (lÀs om den genom att klicka pÄ titeln).

"The dying hours" finns ocksÄ som ljudbok, ocksÄ den pÄ engelska.

NedanstÄende böcker Àr nÄgra av hans böcker som jag lÀst pÄ svenska:
"Livlös"
"Dödsbud"
"Tjockare Àn vatten"
"SÄ gott som död"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar