Sök i den här bloggen

Translate

söndag 10 januari 2021

"Saknad i Torekov" av Jan Fröman

Den här boken av Jan Fröman var en positiv överraskning! Jag letade efter en, för mig, ny deckare att lyssna på. Alltså en som inte ingår i någon av de serier jag håller på med - och jag hittade "Saknad i Torekov". Jag gillade den, mest i början, för det kändes lite som att historien "tunnades ut" mot slutet. Men storyn är hyggligt spännande och karaktärerna okej så det sammanlagda betyget blir godkänt med några plus efter. Ljudboken är uppläst av Jessica Pellegrini och den är 9 timmar och 9 minuter lång. 

Polisen Madeleine stängs av från sin tjänst på kriminalavdelningen i Nyköping. Hon bestämmer sig för att åka till sin morfar i Torekov och hälsa på under tiden internutredningen pågår. För 12 år sedan försvann sjuttonåriga Nora spårlöst i snöstormen efter en körkonsert i Torekovs kyrka och när nu Madeleine är där börjar hon av flera skäl intressera sig för fallet. T.ex. umgås hennes morfar mycket med en av sina kvinnliga grannar och hon visar sig vara Noras mamma, men Madeleine känner också Noras expojkvän och när de återses attraheras de av varandra. Allt slutar med att Madeleine får tillåtelse av den lokala polisen att titta på fallet och se om hon kan bidra med att ta reda på vad som hände Nora. 

Om jag förstår det rätt så är "Saknad i Torekov" första delen i Torekovserien och jag vill absolut läsa eller lyssna på mer så jag hoppas på en fortsättning! ☃️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar