Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 16 juni 2016

"Katt och råtta" av Ian Rankin (originaltitel: "Hide and Seek")

Ian Rankin går verkligen inte att bli besviken på! Jag är så glad över att hans första böcker om kommissarie Rebus äntligen översatts till svenska. "Katt och råtta" är den andra boken i den serien och den är, som vanligt när det gäller Rankin, en mycket bra, spännande och välskriven historia.

En ung narkoman hittas död i ett ockuperat hus i Edinburgh. Mannen ligger som ett kors på golvet och placerade på varsin sida om honom står två nedbrunna ljus. När Rebus kommer till platsen hittas också en ockult teckning på väggen. Vad man först trodde var en olycklig överdos verkar i själva verket kunna vara ett ritualmord. Rebus är den ende som fortsätter att gräva i vad som kan ha hänt den unga missbrukaren och det verkar som om fallet har förgreningar in bland stadens mäktigaste...

"Katt och råtta" är ett hett tips till sommaren och har man inte redan läst de andra böckerna om kommissarie Rebus så rekommenderar jag även dem som semesterläsning! Enligt mig är Ian Rankin en av världens bästa deckarförfattare!

Många av Rankins böcker läste jag långt innan jag började blogga men de som går att läsa om här på bloggen är följande böcker (klicka på titlarna för att läsa om dem):
"Knutar och kors"
"Öppet hus"
"Misstro"
"En omöjlig död"
"En annan mans grav"
"Helgon eller syndare"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar