Sök i den här bloggen

Translate

måndag 20 februari 2017

"Rush of blood" av Mark Billingham

Nu har jag gjort något som det var väldigt länge sedan jag gjorde senast. Jag har läst en bok på engelska! Detta eftersom jag är väldigt förtjust i Mark Billinghams böcker, som av någon anledning inte verkar översättas till svenska längre... Trist enligt mig! Men det gick över förväntan att läsa på engelska så jag får väl helt enkelt göra det framöver när det gäller dem. "Rush of blood" har jag velat läsa sedan den kom ut på engelska. Först väntade jag som sagt på översättningen och sedan föll den lite i glömska bland alla andra böcker jag ville läsa, men nu är den utläst och den var mycket bra och spännande.

Tre brittiska par träffas och lär känna varandra då de semestrar i Florida. Den sista dagen händer något hemskt som kommer att följa dem hem. En tonårsflicka försvinner och de blir alla förhörda av polisen. De får berätta vad de gjort under dagen och det visar sig att alla inte riktigt kan hålla sig till sanningen. Detta är något som senare kommer att orsaka dem problem hemma i England. Paren gör som många gör när de ska skiljas åt. De byter e-postadresser men ingen riktigt tänker att det ska leda till fortsatt umgänge på hemmaplan förrän ett av paren bjuder in de andra på middag. Detta leder till fler middagar och så småningom kryper hemligheter och (o)sanningar fram...

"Rush of blood" är en bok som jag verkligen rekommenderar men som jag skrev så måste man vilja läsa på engelska för att läsa den. Jag har tidigare läst en del böcker av Billingham och några av dem kan ni läsa om nedan genom att klicka på titlarna. Själv kommer jag köpa och läsa fler av de böcker som under de senaste åren inte översatts.

"Livlös"
"Dödsbud"
"Tjockare än vatten"
"Så gott som död"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar