Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 18 september 2018

"Profetens vinter" av Håkan Östlundh

Som jag längtat efter en ny deckare av Håkan Östlundh. Detta eftersom jag är jätteförtjust i hans Gotlandsserie om polisen Fredrik Broman, som är sju böcker lång. Jag listar länkar till mina inlägg om dem i slutet av detta inlägg. Nu har jag alltså läst första delen i hans nya serie som är en spänningstrilogi som utspelar sig i ett kallt och vintrigt Stockholm. Boken heter "Profetens vinter". Jag tycker inte alls att den påminner om det jag läst av denna författare förut och jag sitter nu med en kluven känsla. Dels är den väldigt spännande med ett högt tempo men samtidigt får jag inte riktigt grepp om handlingen. Jag tycker att intrigen försvinner lite bland unika och färgstarka karaktärer. Jag ger den absolut godkänt och jag tror att jag kommer vilja läsa de kommande två böckerna, men jag håller den inte riktigt lika högt som Gotlandsserien.

Uppsalastudenten Elias har precis fått veta att han har en hjärntumör. Den är visserligen godartad men sitter på ett knepigt ställe och troligtvis kommer det bästa vara att operera bort den. Han känner att han vill ringa sin pappa och berätta det men pappan är på tjänsteresa utomlands så han bestämmer sig för att vänta. Detta gör att han inte kommer att få tillfälle att någonsin berätta det för honom. En bomb briserar nämligen på pappans hotell i Sarajevo och pappan dör i dådet. Det innebär att Elias blir föräldralös eftersom hans mamma dog när han var barn. Men så tar pappans älskarinna, Ylva, kontakt med med honom och båda är intresserade av att ta reda på varför pappan dog. Deras idoga sökande efter sanningen kommer att bli farlig för dem båda...

"Profetens vinter" får som sagt godkänt och ni ska välja att läsa den om ni gillar fartfylld och lättläst spänning, men jag hoppas att fortsättningen kommer att bli snäppet bättre.

"Profetens vinter" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Anders Ekborg och den är 11 timmar och 56 minuter lång.

Alla böcker i Gotlandsserien:
"Släke"
"Dykaren"
"Terror"
"Blot"
"Inkräktaren"
"Laglöst land"
"Män ur mörkret"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar