Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 7 maj 2020

"Farligt beskydd" av Linda Sundgren

"Farligt beskydd" är den tredje fristående delen i Linda Sundgrens serie om journalisten Angelica Moe. Vill ni läsa om de två första delarna så sök på författarens namn i sökrutan ovan. Jag har sparat lite på den här boken eftersom jag ville läsa/lyssna på den när årstiden var lite mer aktuell. Handlingen utspelar sig på försommaren i Stockholms skärgård så nu kändes som ett perfekt tillfälle att ta sig an den. Jag tycker att den är spännande och läsvärd och till stilen liknar den de två första böckerna. Ljudboken är uppläst av Gunilla Leining och den är 8 timmar och 29 minuter lång.

En ung doktorand hittas mördad i sitt torp ute på Bogesund. Till att börja med tror polisen att kvinnan dödats i ett rånmord men snart börjar de misstänka att det antagligen handlar om något annat. När sedan Skärgårdstidningens chefredaktör, Angelica Moe, hittar en svårt skadad man i en bastu i ett nyöppnat hotell förstärks misstankarna om att det är något större som ligger bakom. Mannen dör av sina skador och det är då polisen, med lite hjälp av Angie, upptäcker att de två offren haft kontakt med varandra. Angie blir involverad i jakten på gärningsmannen men varken hon eller polisen anar att svaren de söker ligger dolda på havets botten, bland de gamla militära lämningarna efter andra världskriget. Samtidigt kämpar Angie med personliga problem som kan innebära stor fara för henne och hennes son.

Det känns som om det kommer att komma en fortsättning på serien Vaxholmsmorden och i så fall kommer jag naturligtvis att fortsätta följa den! Har ni inte redan läst de här böckerna så tycker jag absolut att ni ska göra det! Min rekommendation är att man börjar från början. ⛵️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar