Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 12 maj 2020

"Kyrkan" av Caroline Engvall

Ännu en mycket efterlängtad bok är nu utläst! Jag hade otroligt höga förväntningar på "Kyrkan" av Caroline Engvall eftersom jag tyckt så mycket om de tidigare delarna i den här serien. "Kyrkan" är den fjärde delen i serien om polisen Ulrika Stenhammar och journalisten Lovisa Ling och vill ni läsa om de tidigare delarna så söker ni på författarens namn i sökrutan ovan. Hur motsvarades då mina förväntningar? Så där är svaret. Jag fick inget riktigt grepp om intrigen förrän en bra bit in i boken och det är lite synd. Men när spänningen väl tog fart så blev det riktigt bra. Så sammantaget måste jag säga att det här är en bra bok!

Två äldre fågelskådare hittar kroppsdelar hängande från Västerbron mitt i Stockholm. Det framgår ganska snart att det handlar om mord även om man inte hittar resten av kroppen. Dådet följs av fler liknande brott och Ulrika Stenhammar och hennes kollegor får fullt upp. Ulrika själv längtar dock mest efter att föda sitt och Lovisas första barn och sedan gå på föräldraledighet. Lovisa däremot plågas av gamla minnen från tonåren och känner sig trött och utmattad. Ulrikas fall kommer visa sig ha kopplingar till Lovisas förflutna...

Vill man hellre lyssna på "Kyrkan" så finns den också som ljudbok. Den är uppläst av Disa Östrand och den är 7 timmar och 54 minuter lång. Jag rekommenderar varmt den här serien och jag hoppas på en fortsättning! Var rädda om er och känner ni er trötta på den fysiska distanseringen så är en spännande bok en perfekt verklighetsflykt! 🙈💜

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar