Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 19 juni 2018

"Falco" av Mons Kallentoft och Anna Karolina

Det här är en av de böcker som jag längtat allra mest efter i vår! Både med spänning och nyfikenhet eftersom Mons Kallentoft nu har fortsatt skriva Herkulesserien med Anna Karolina i stället för med Markus Lutteman. Efter att ha läst ut "Falco" känner jag mig trygg i att serien kommer att fortsätta lika bra som innan, för jag kan inte påstå att jag märkte av författarbytet speciellt mycket. Boken är mycket spännande, välberättad och lättläst - precis som de tidigare delarna i serien (läs om dem genom att klicka på titlarna i slutet av detta inlägg).

En tonårsflicka utför ett kallblodigt terrordåd i Stockholms tunnelbana. Zack, som befinner sig på stationen då det sker, får en märklig känsla av att hon egentligen hade siktet inställt på just honom. Strax efteråt får Zack veta att en polis som han gick på polishögskolan med har försvunnit. Polismannens senaste uppdrag var att vara hanterare åt en infiltratör som infiltrerat en stor knarkliga. Nu har infiltratören, som ingen verkar känna till identiteten på, bett om att få Zack som ny hanterare. När kollegan som haft det uppdraget hittas brutalt mördad står det klart för Zack att han måste ta reda på vem som mördade honom men också vem infiltratören är...

"Falco" är den femte delen i Herkulesserien och den är bra, riktigt bra. Men jag får inte längre den där wow-känslan som jag fick när serien var ny. Däremot har jag redan börjat se fram emot den sjätte boken... Vill ni läsa något riktigt ruggigt spännande och bra i hängmattan i sommar så ska ni välja "Falco"!

"Falco" finns också som ljudbok. Den är uppläst av Björn Bengtsson och den är 10 timmar och 54 minuter lång.

De tidigare böckerna i serien:
"Zack"
"Leon"
"Bambi"
"Heroine"

1 kommentar:

  1. Kan bara hålla med dig! Väntade och väntade på att den skulle komma. Riktigt bra bok men som du säger wowfaktorn uteblev, hade nog egentligen den bara i de första böckerna. Nu är förväntningarna skyhöga så för att nå upp till wowet... tja det blir nog tufft att göra det tror jag!
    Inte någon skillnad heller trots författarbyte.
    Som sagt en riktigt riktigt bra bok och serie som man inte ska missa! :)
    Så nu väntar även jag på nästa del.....

    Trevlig midsommar!!

    SvaraRadera