Sök i den här bloggen

Translate

fredag 23 oktober 2020

"I dödligt samförstånd" av Jakob Mjöbring

Fredag igen! Det känns som veckorna flyger fram för tillfället. Jag hade tänkt bjuda på ett spännande boktips så här lagom till helgen, men tyvärr blir det mer av ett icke-tips. Jag har läst Jakob Mjöbrings böcker om Katja Lyss (ni kan läsa om dem ifall ni söker på författarens namn i sökrutan ovan) och gillat dem så därför hade jag höga förväntningar när jag såg att det kommit en ny bok av honom. Men "I dödligt samförstånd" är inte bra och inte heller speciellt spännande då det känns som att man som läsare håller jämna steg med (eller t.o.m. ligger före) berättaren. Det hjälper inte att Katja Lyss är med i storyn vid ett par korta tillfällen...

När den gamla nöjespiren i Mellbystrand trasas sönder av en våldsam höststorm bevakar den nyligen hemflyttade och nyutexaminerade journalisten Ebba Magnusson händelsen. Det börjar som en story om höstovädret men blir något helt annat när man hittar skelettdelar då stormen bedarrar. Sedan dör också Ebbas pappa och han lämnar inte bara en enorm förmögenhet efter sig utan också en hel del familjehemligheter som nu kommer avslöjas. 

Ljudboken är uppläst av Jessica Pellegrini och den är 9 timmar och 11 minuter lång. Boken ska vara första delen i en serie om Ebba Magnusson, men tyvärr kan jag inte just nu se mig själv fortsätta med den här serien framöver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar