Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 14 oktober 2020

"Den åttonde dödssynden" av Rebecka Edgren Aldén

Jag har tidigare läst en bok av Rebecka Edgren Aldén, "Och blomstren dö",  och jag gillade den. Redan då hade jag funderingar på den här boken men hela tiden kom andra böcker före i kön. Nu har jag i alla fall lyssnat på "Den åttonde dödssynden" och den sticker precis som förra boken ut lite i deckargenren. Den är spännande och den bjuder på överraskningar och det är två mycket bra ingredienser i en psykologisk thriller. Med andra ord får boken mycket väl godkänt av mig 💜

Nora är en lyckad krönikör, författare och föredragshållare. Hon menar att om man bara anstränger sig så kan alla bli lyckade och lyckliga. För 10 år sedan föll hon sju vångar i ett trapphus och var nära att dö. I stället blev olyckan en väckarklocka och nu lever hon ett mycket bättre, finare och mer lyckat liv. Av den anledningen får hon folk att lyssna. Nu bor hon med sin man Frank och deras två barn i den pampiga Domarvillan i ett villakvarter där Nora varje år ordnar en storslagen fest för alla grannar. Det är ett tillfälle då hon riktigt kan glänsa i allas uppmärksamhet. Men i år har de fått en ny granne, Klara. Nora har svårt för henne, medan barnen däremot verkar älska båda Klara och hennes hund. Var hon har Frank i frågan vet hon inte. I ena stunden verkar han arg på den nya grannen medan hon i nästa stund tror att de kan ha en affär. Klara kommer på årets fest och Nora förlorar kontrollen. Efter det börjar allt gå utför. Misstänksamhet, svartsjuka och hemska tankar gör att hon börjar misstänka att hennes fall för 10 år sedan inte alls var en olycka...

Ljudboken är uppläst av Katarina Cohen och den är 9 timmar och 24 minuter lång. Det kom alldeles nyligen en ny bok av den här författaren och nu har jag blivit riktigt sugen på att läsa eller lyssna på den också. Nu har dock en hel radda böcker jag väntat på länge kommit så antagligen får just denna vänta lite innan jag tar mig an den.

1 kommentar: