Sök i den hÀr bloggen

Translate

tisdag 24 november 2020

"Flera sidor av oss" av Karin Wallén

Vilken underbar bok! đŸ€ "Flera sidor av oss" Ă€r inte en bok som jag normalt skulle valt att lĂ€sa eller lyssna pĂ„ eftersom det inte Ă€r en deckare. Men den hĂ€r tiden pĂ„ Ă„ret letar jag ju efter vintriga böcker och dĂ„ hamnade denna pĂ€rla av Karin WallĂ©n i mitt blickfĂ„ng. Och vad glad jag Ă€r för det! Storyn börjar pĂ„ millenieskiftet och sedan fĂ„r man följa nĂ„gra personer under ett Ă„r. Deras liv och öden korsas och pĂ„verkas av varandra och jag blev helt uppslukad. Jag lyssnade t.o.m. pĂ„ nĂ€tterna för att jag helt enkelt inte kunde stĂ€nga av... Ljudboken Ă€r upplĂ€st av Charlotta Jonsson och den Ă€r 14 timmar och 31 minuter lĂ„ng. 

PĂ„ nyĂ„rsafton 1999 kokar Stockholm av millennieyra. Den före detta sĂ„paskĂ„disen Mirja Ă€r pĂ„ fest i Gamla stan. Efter hennes succĂ© i Vita nĂ€tter har bĂ„de livet och karriĂ€ren avstannat en del. BĂ€ttre gĂ„r det för hennes sambo. Han Ă€r en framgĂ„ngsrik programledare pĂ„ TV, men har problem med bĂ„de trohet och droger. I Birkastan skĂ„lar Erik in det nya Ă„rtusendet tillsammans med vĂ€nner. Han deppar eftersom hans fru har lĂ€mnat honom för en annan Erik. Och i en lĂ€genhet vid Observatorielunden gĂ„r den pensionerade domaren Monika och lĂ€gger sig redan före tolvslaget. Den första dagen pĂ„ 2000-talet vaknar de alla tre upp och Ă€r fortfarande omedvetna om vad som vĂ€ntar under det nya Ă„rtusendets första Ă„r. Deras liv ska flĂ€tas samman och förĂ€ndras i grunden. Allt med hjĂ€lp av en videobutik, en vĂ€derstation och en vĂ€ldigt speciell ek.

Det Ă€r i dag exakt en mĂ„nad kvar till julafton och som jag redan varit inne pĂ„ hĂ€r pĂ„ bloggen sĂ„ tror jag att vi behöver lite guldkant pĂ„ tillvaron just i Ă„r. Det kan "Flera sidor av oss" bidra med sĂ„ lĂ€s eller lyssna pĂ„ den! ✨ SjĂ€lv Ă€r jag lite ledsen över att jag Ă€r klar med boken... men nu vet jag i alla fall att jag ska hĂ„lla ögonen öppna efter fler böcker av Karin WallĂ©n.

1 kommentar: