Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 11 november 2020

"Farligt förflutet" av Julie Hastrup (originaltitel: "Farlig fortid")

Jag tog i somras en paus från Julie Hastrups serie om Rebecka Holm eftersom den fjärde delen ("Porträtt av döden") irriterade mig en del. Men nu kände jag mig redo att gå vidare med den femte boken så nu har jag lyssnat på "Farligt förflutet" och jag känner nu det jag kände för de första böckerna i serien - det är bra och det är spännande. Ljudboken är uppläst av EvaMaria Oria och den är 11 timmar och 51 minuter lång.

En kall vinternatt transporteras en livstidsfånge med ambulans från ett fängelse på Jylland. Men allt går fel då fången attackerar en vårdare, ambulansen krockar och fången rymmer. Dagen efter hittas en bonde i trakten ihjälstucken med en hötjuga och strax därefter läser en lokal präst sin egen dödsannons i tidningen. Rebecka Holm befinner sig hemma hos sin mamma efter pappans bortgång. Men trots sorgen och allt den medför dras hon in i mordutredningen. Spåren leder bakåt i tiden, till sommaren 1989. Att mördaren inte är klar kommer snart att stå klart...

Det är inte något jultema i den här boken, men väl vinter och det är också en bra inramning den här tiden på året ❄️ "Farligt förflutet" är en spännande bok som funkar alldeles bra att läsa eller lyssna på även om man inte läst de tidigare delarna. Men såklart rekommenderar jag att man börjar från början 💚 Ni kan läsa om de tidigare böckerna i serien genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar