Sök i den här bloggen

Translate

fredag 4 augusti 2017

"Dolt i mörker" av Elly Griffiths (originaltitel: "The Chalk Pit")

Den nionde delen i Elly Griffiths utmärkta serie om rättsarkeolog Ruth Galloway och kriminalinspektör Harry Nelson heter på svenska "Dolt i mörker" och nu har jag läst den! Jag är väldigt förtjust i den här serien dels eftersom jag älskar karaktärerna som alla är intressanta, men också för att alla nio böckerna är spännande, underhållande, välskrivna och mycket bra.

Några ben från ett människoskelett hittas i en gammal kalkstenstunnel i Norwich. Ruth blir ombedd att undersöka dem och hon får vissa misstankar om att de kanske inte är så gamla som man först trodde. Det är något som sedan kol 14-metoden bekräftar. Harry Nelson underrättas om fynden och fallet hamnar på hans bord. Han har också fått in en anmälan om att en hemlös kvinna verkar ha försvunnit och situationen förvärras då två hemlösa män hittas mördade, en av dem på trappan till polisstationen. När sedan en småbarnsmamma spårlöst försvinner från sitt hem börjar Nelson och hans team inse att de måste arbeta snabbt för att hitta de försvunna kvinnorna. Detta för att den som fört bort dem inte ska hitta fler offer...

"Dolt i mörker" är en väldigt bra deckare och jag rekommenderar den varmt! Man behöver inte läst de tidigare delarna men jag tycker att man ska göra det eftersom hela serien är så bra. Läs om de tidigare böckerna genom att klicka på titlarna nedan.

"Flickan under jorden"
"Janusstenen"
"Huset vid havets slut"
"Känslan av död"
"En orolig grav"
"De utstötta"
"De öde fälten"
"En kvinna i blått"

2 kommentarer: