Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 17 augusti 2017

"Pakten" av Michelle Richmond (originaltitel: "The Marriage Pact")

"Pakten" valde jag att läsa efter att ha sett den i flöden på sociala medier. Jag tror inte att jag skulle valt att göra det annars för jag tyckte inte riktigt att beskrivningen av boken lockade så mycket. Michelle Richmond har skrivit en ganska skruvad och annorlunda historia som jag hade svårt att ta på allvar. Boken är absolut välskriven och bra berättad men jag tycker att den tappade lite tempo och att den till slut blev lite väl osannolik. Trots det, och att den är nästan femhundra sidor lång, så hade jag inga svårigheter att läsa ut den och jag kan inte säga något annat än att den på något sätt var underhållande. Men jag tror att boken hade vunnit på att vara lite kortare...

Jake och Alice är nygifta och de får en mycket märklig bröllopspresent av en klient på den advokatfirma där Alice jobbar. Det han erbjuder dem är att gå med i Pakten, som är ett hemligt "sällskap" vars mål sägs vara att hjälpa par att få ett lyckligt livslångt äktenskap. Jake och Alice nappar på erbjudandet och skriver på det kontrakt som presenteras för dem. Men ganska snart inser de att reglerna som till att börja med verkade vara enkla att leva efter kanske inte alls är så lätta att följa i det vardagliga livet som innebär arbete och andra åtaganden. Snart lever de i en skräckfylld mardröm och sakta går det upp för dem att Pakten, precis som äktenskapet, är något man förbundit sig till på livstid...

Jag kan inte säga att jag rekommenderar "Pakten" om man vill ha en riktigt spännande och nervkittlande deckare, men vill man läsa en annorlunda och lite "tokig" (i brist på bättre ord) bok så är det här det rätta valet. Om jag själv kommer läsa mer av Michelle Richmond får framtiden utvisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar