Sök i den här bloggen

Translate

fredag 25 augusti 2017

"Isfiskaren" av Anna Ihrén

"Isfiskaren" är den andra delen i Anna Ihréns serie Morden på Smögen och det är en av de senaste ljudböckerna jag lyssnat på. Första delen heter "Strandsittaren" och den lyssnade jag på tidigare i somras (klicka på titeln för att läsa mer om den) och jag tyckte att den var bättre än den andra boken. Karaktärerna är lite naiva och det blir nästan löjligt emellanåt eftersom missförstånd av de mest logiska sakerna uppstår. Men om man bortser från detta så är det en helt okej deckare och jag tror att jag kommer att åtminstone lyssna på eller läsa även den tredje delen. Sedan får jag se hur jag gör.

När forskningsfartyget Idun anlöper Smögens hamn en tidig vintermorgon hittas forskningschefen Kaj Malmberg mördad i sin hytt. Poliserna Dennis Wilhelmsson och Sandra Haraldsson får mordet på sitt bord och det blir en annorlunda mordutredning eftersom fartyget får tillstånd att fullborda sin expedition längs den norska kusten upp till Svalbard. Ett par poliser får följa med fartyget medan Dennis och Sandra stannar kvar i Smögen där de förhör anhöriga och söker ledtrådar till varför Kaj mördades. Men både de och de som befinner sig på fartyget oroar sig för att mördare mycket väl kan vara kvar på Idun...

Ljudoken är 11 timmar och 24 minuter lång och den är uppläst av Maria Lyckow.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar