Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 6 december 2017

"Iskalla ögonblick: Tio skärgårdsberättelser" av Viveca Sten

Runt jul tycker jag att det är lite mysigt med noveller. När Viveca Sten nu gett ut tio noveller (både nyskrivna och tidigare publicerade) med Sandhamn som utgångspunkt kunde jag naturligtvis inte motstå den boken. Jag är mycket förtjust i hennes serie, Morden i Sandhamn. Jag hade dock hoppats på att "Iskalla ögonblick: Tio skärgårdsberättelser" skulle vara bara vinter- och julnoveller men så är det inte, utan de tio novellerna utspelar sig över hela året vilket var en liten besvikelse. Men eftersom de flesta av dem är riktigt bra så kom jag över det ganska snabbt. I första novellen får man får veta hur Nora och Thomas träffades. Sedan följer korta berättelser där de två är huvudkaraktärerna men det finns också noveller där de endast är bifigurer i handlingen.

Boken innehåller novellerna (inom parentes står åren då de utspelar sig):
Konfirmationen (1981)
Bondeoffer (1992)
Gömt i det förflutna (1999)
Dödläge (2001)
En midsommarnattsdröm (2002)
Barnatro (2003)
Ett gott nytt år (2005)
Vem kan man lita på? (2008)
Frihet utan ansvar (2013)
En underbar segelsemester (2015)

Den här boken fick mig verkligen att längta efter nästa fullånga del i Morden i Sandhamn. Jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan den kommer ut. "Iskalla ögonblick: Tio skärgårdsberättelser" är en bok som absolut passar som julklapp så jag lägger till den på listan med julklappstips! 🎁

"Iskalla ögonblick: Tio skärgårdsberättelser" finns också som ljudbok. Den är 8 timmar och 55 minuter lång och den är uppläst av Katarina Ewerlöf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar