Sök i den här bloggen

Translate

fredag 29 december 2017

"Mörkermännen" av Jens Henrik Jensen (originaltitel: "De mørke mænd")

Oj oj oj! Det här är verkligen spännande!! Jag tror inte att jag kan lovorda den här boken eller den här serien av Jens Henrik Jensen tillräckligt hur jag än gör. Vill man ha ruskigt bra spänning från första stavelsen till sista så är det här den serien man ska välja. Första boken heter "De hängda hundarna" (läs om den genom att klicka på titeln) och den lyssnade jag på för ett tag sedan. "Mörkermännen" är den andra delen och den har jag lyssnat ut nu i mellandagarna. Ljudboken är 16 timmar och 50 minuter lång och den är uppläst av Stefan Sauk.

Krigsveteranen Niels Oxen har dragit sig undan och lever under rumänsk identitet vid en avlägsen fiskodling på Jylland. Där lever han dold från omvärlden. Han försöker hantera sina minnen och trauman medan han lever i ständig beredskap ifall mörkermännen ska hitta honom. Han har en livförsäkring som borde innebära att de lämnar honom ifred men han kan aldrig vara helt säker. När en museichef mördas utlöses en lavin av våldsamma händelser. Återigen måste han samarbeta med Margrethe Franck från Polisens underrättelsetjänst. Tillsammans försöker de röka ut medlemmarna i Danehof och ställa allt till rätta, men allt går inte riktigt som de tänkt sig...

"Mörkermännen" får högsta betyg! Jag tvekar inte ens lite över att ge den det. Boken har det mesta och det bästa när det gäller spänning. För min del börjar nu den (som det känns nu) långa väntan på den tredje och tyvärr(!!) sista delen i Oxentrilogin...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar