Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 17 juli 2019

"Korset" av Ingar Johnsrud (originaltitel: "Wienerbrorskapet 3")

 Nu har jag lyssnat klart på Ingar Johnsruds Beiertrilogi. "Korset" avslutar den och det är enligt mig den bästa av de tre böckerna. Första delen, "Det hemliga brödraskapet från Wien", lockade mig att lyssna på andra delen, "Kalypso", som jag inte gillade alls lika mycket men ändå ville jag följa serien till slut och det är jag glad att jag gjorde. För "Korset" är riktigt bra och mycket spännande och jag kunde inte sluta lyssna förrän sista stavelsen lästes upp. Ljudboken är hela 16 timmar och 25 minuter lång och den är uppläst av Eric Ericson. Jag ska försöka sammanfatta handlingen i boken utan att avslöja för mycket om de tidigare delarna.

En känd myndighetsperson hittas död i en biltvätt i Oslo och den kvinnliga journalist som jagat efter hans hemligheter försvinner strax därefter. Polisen Fredrik Beier  och hans kollega Kafa Iqbal dras in i en komplicerad utredning som kommer att bli personlig för dem båda. Både Kafa och Fredrik har hemligheter och det är fler som känner till dem vilket försätter dem båda i fara, på olika sätt. Inom poliskåren verkar det också finnas en okänd infiltratör så de vågar inte ens lita på varandra...

Sammantaget får den här serien ett ganska högt betyg, trots att jag tycker att andra delen var lite av en svacka. "Korset" får ett väldigt högt betyg eftersom den var spännande från första till sista bokstaven. Vill ni ha något riktigt långt, spännande och konspiratoriskt i hängmattan så är den här serien den rätta för er ☀️

(Vill ni läsa om de två första delarna i serien så klickar ni på respektive titel i början av detta inlägg.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar